منتدى العزبه




 
الرئيسيةالرئيسية  مكتبة الصورمكتبة الصور  بحـثبحـث  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 
 

 امتال تودى فى 60 داهيه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
خلف الله
رائد
رائد
avatar

ذكر مساهماتى بمنتدى العزبه؟ : 47
العمر : 28
العمل/الترفيه : بالغردقه
من اين تعرفت علينا؟ : اعلانات
دا مزاجى :
دعاء :
وظيفتك هى ايه؟ :
تاريخ التسجيل : 12/10/2008

مُساهمةموضوع: امتال تودى فى 60 داهيه   الأحد أبريل 05, 2009 7:26 pm



شرح المثل الشعبى المصرى



س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟
ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم



س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟
ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب



س3: بما تصف العلاقات المصرية الأمريكية؟
ج3: اللى أكله ما هو من فأسه ... رأيه ما هو من رأسه



س4: بما تصف سياسة مصر الخارجية؟
ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس و بوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا لا ذهب و لا نحاس



س5: ما هى سياسة مصر الداخليه؟
ج5: أضرب المربوط يخاف السايب



س6: ما هو نظام الحكم فى مصر؟
ج6: سمك لبن تمر هندى



س8: بما تفسر الأداء الحكومى المصرى؟
ج8: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك



س9: بما تصف التصريحات الحكوميه؟
ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب



س10: بما تصف زيادة معدل النمو فى مصر؟
ج10: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى



س11: بما تفسر التغيير الوزارى؟
ج11: ايه يعمل الترقيع فى الثوب البالى



س12: بما تصف الأخبار فى الصحافة الحكومية؟
ج12: قالوا الجمل طلع النخلة أدى الجمل و أدى النخله



س13: بما تفسر ميزانية برنامج البيت بيتك؟
ج13: اللى يعوزه البيت يحرم على الجامع



س14: بما تفسر تضخم ثروة أحمد عز؟
ج14: سبحان العاطى الوهاب من بعد الشبشب و القبقاب



س15: ما هو الفرق بين حزب الوفد و حزب الجبهة الديمقراطية؟
ج15: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى و طايلك

و فى النهاية أعزائى بعد ما شفنا قدرة المثل الشعبى المصرى على تلخيص الكثير من القضايا أحب



أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى كان سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو:

' اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش'

و طبعا هذا المثل إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكم اعمالا بالمثل الشعبى الذى يقول

من خاف سلم
يارب يكون عجبكم طرحي للموضوع وفكرته
واتكلم وطبعا في حرية تعبير
ومن حق كل فرض يعبر عن نفسه
صح ولا اييييييييييييييييه
ومش اي حد يشاكس يبقي مشاكس
اخوكم خلف الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Admin
Admin
avatar

ذكر مساهماتى بمنتدى العزبه؟ : 719
العمر : 32
الموقع : سبحان الله والحمد الله والله اكبر ولا اله الا الله
العمل/الترفيه : عزباوى
من اين تعرفت علينا؟ : صديق
الاوسمه :
دا مزاجى :
دعاء :
وظيفتك هى ايه؟ :
تاريخ التسجيل : 22/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: امتال تودى فى 60 داهيه   الأحد أبريل 05, 2009 10:17 pm

موضوع يودى فى داهيه .... شكرا على اضافه مصيبه روعه

شكرا لك

_________________
يجب الالتزام بقوانين منتدى عزبه البوصه هام جدا
http://azba.yoo7.com/montada-f10/topic-t633.htm
تعلم الاساسيات ثم ابحث عن الباقى
اتعلم كل الاساليب ثم ابتكر اسلوبك الخاص
برغم من هدوء الماء فانه يحطم الصخر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://azba.yoo7.com
ميسون
لواء
لواء
avatar

انثى مساهماتى بمنتدى العزبه؟ : 190
العمر : 34
دا مزاجى :
دعاء :
وظيفتك هى ايه؟ :
تاريخ التسجيل : 10/10/2008

مُساهمةموضوع: رد: امتال تودى فى 60 داهيه   الأحد أبريل 05, 2009 10:46 pm

طبعا فى داهيه

شكرا موضوع جيد جيدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
احمد محمد سعي
ملازم
ملازم
avatar

ذكر مساهماتى بمنتدى العزبه؟ : 18
العمر : 27
العمل/الترفيه : مهندس
دا مزاجى :
وظيفتك هى ايه؟ :
تاريخ التسجيل : 03/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: امتال تودى فى 60 داهيه   الإثنين أبريل 06, 2009 8:47 pm

ابه ياجماعة انتوا مضحين فى نفسيكم ولا ايه الحكاية ايه رأيكم فى فلسفة المصريين الرهيبة دى (ده شبع لكن اللى جاى لسه حيشبع)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
امتال تودى فى 60 داهيه
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى العزبه :: المنتديات العامه :: المنتدى العام-
انتقل الى:  
أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر